Suomen 97. itsenäisyyspäivää vietettiin Espoon Tammitiellä
rauhallisesti ja vähäeleisesti. Päivän juhlistaminen rajoittui kynttilöiden sytyttämiseen
ikkunalaudoilla ja presidentin itsenäisyyspäivän vastaanoton seuraamiseen
televisiosta. Juhlakonsertti sykähdytti ja ilahdutti, mielestäni siinä tuotiin esille
itsenäisyytemme elementit ilman liiallista pönöttämistä tai paatosta. Poika soitti
eilen Las Palmasista ja kertoi osallistuneensa paikallisen Suomi-seuran itsenäisyyspäivän
juhlaan. Hän ihmetteli juhlan kovin vakavaa, jopa synkkämielistä sävyä. Ehkä
suuri osa sinne muuttaneista suomalaisista vielä vaalii rankkoja sotamuisteloita, mikä
vakavoittaa itsenäisyyspäivän juhlintaa. Iloitahan meidän suomalaisten pitäisi,
sillä olemme saaneet elää jo lähes 100 vuotta itsenäisessä maassa. Vaikka
marinoita aina riittää, meillä on kuitenkin asiat hyvällä mallilla. Jos
sairauskohtaus yllättää missä maan kolkassa tahansa, aina pääsee hoitoon.
Peruskoulutus on ilmaista ja edelleen laadukasta, vaikka Pisa-tulokset ovatkin
pudonneet. Ruokaa on tarjolla kaikille, ainakin kouluruokailun muodossa ja viimeistään
hyväntekeväisyysjärjestöjen toimesta.
Kun Nepalin matka on vielä tuoreesti muistoissa, en voi olla
vertailematta sikäläisiä olosuhteita omiimme. Nepal on maailman köyhimpiä maita,
ja meille itsestään selvät palvelut ovat siellä vain harvojen ulottuvilla. Silti
ihmiset, ainakin turistin silmissä, näyttävät tyytyväisiltä. Toisten auttaminen
on itsestäänselvyys, jos vain itseltä irtoaa jotain ylimääräistä. Tie parempaan
elämään alkaa koulutuksesta, mutta esimerkiksi vuoristokylien tiettömien taipaleiden takaa ei ole edes mahdollista lähettää
lasta kouluun Toisaalta myös kouluvarusteet voivat
muodostaa ylipääsemättömän esteen, ei ole varaa hankkia koulupukua eikä
oppimateriaalia. Nepali saa ulkomaan apua useilta tahoilta, myös Suomesta, mutta
kuten niin usein julkisen avun kohdalla käy, se ei aina välttämättä kohdennu
juuri eniten sitä tarvitseville.
Viimevuotisen Annapurna-vaelluksen aikana oppaamme Kabin
kertoi, että kantaja Rudralla ei ole varaa lähettää kolmea lastaan kouluun. Kabin
kysyi, voisimmeko tukea rahallisesti Rudran lasten koulunkäyntiä.. Lupauduimme
maksamaan aluksi vuoden ajan koulukustannukset (n. 300 euroa). Lapset, kaksi tyttöä,
10-vuotias Asmita ja 8-vuotias Susmita sekä 5-vuotias Asus-poika lähetettiin siten avustuksellamme
opiskelemaan Piece-Land Academy -kouluun. Asmita ja Susmita aloittivat samanaikaisesti ensimmäisen luokan, koska Asmita ei ollut aikaisemmin voinut käydä koulua. Tämän syksyisellä matkalla kuulimme, että lasten koulu on
sujunut hyvin, ja lupauduimme jatkamaan tukea toistaiseksi. Matkatoimiston
omistaja Babu Ram Gurung hoitaa varojen hallitsemisen ja huolehtii siitä, että rahat
tosiaan käytetään lasten koulunkäyntiin.
|
Rudra laskee kouluavustuksen summaa (100 Nepalin rupiaa on 0,70 senttiä, siksi paksu setelipino) |
|
Kirjoituslehtiöitä ja kyniä koululaisille |
|
Viime kevään lukukauden päätöskuva. Asmita 10, Asus 5, Susmita 8 |
|
Kathmandun kodittomille koirillekin anotaan avustuksia |
Kotiin palattuani pohdin useasti, miten maittemme eriarvoisuus
korostuu aivan jokapäiväisissä ja itsestään selvissä asioissa. Huolettomasti
noukin marketin hyllyiltä herkkuja tai kenneltarvikkeita, maksan kuntosalista
tai ajelen autolla lähikirjastoon. Summalla, jonka käytän parin kuukauden ajan koiraharrastukseen,
Rudran perhe kouluttaisi kolme lastansa vuoden ajan. Tai ehkä he voisivat
maksaa vuokran hieman isommasta asunnosta kuin yhdestä huoneesta, jossa
viisihenkinen perhe nyt asuu. Toisaalta vertailu on hankalaa, koska koko
yhteiskuntarakenne näissä maissa on niin erilainen. Meillä on kattava sosiaaliturva,
ilmainen koulutus, palkat ja eläkkeet elintasoon nähden riittävät ja asunnot
hyvin rakennettuja. Hyvin toimeentuleville suomalaisille on ehdolla jatkuvasti ulkomaisia
auttamiskohteita, ja hyvä että tietoisuutta auttamistarpeesta pidetään yllä. Me
olemme päättäneet auttaa kummilapsiamme Nepalissa, Kathmandussa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti